lørdag den 23. januar 2010

PocketWizard: MiniTT1 og FlexTT5 test

Nu er dette ikke tænkt som en fototeknisk blog, men jeg vil dog lige nævne den seneste investering, nemlig PocketWizard's seneste radiostyret TTL system til Canon.


Jeg modtog et sæt bestående af 1 stk. PocketWizard MiniTT1 og 2 stk. PocketWizard FlexTT5 fra Goecker i torsdags. Jeg har i går og i dag testet sættet og må sige at min umiddelbare begejstring er meget beskeden. Jeg har tidligere anvendt Canon's infrarøde sender, Canon ST-E2 Wireless Trigger. Fordelen ved denne er mulighed for at anvende TTL med off-shoe speedlites. Ulempen er at den anvender infrarød og derfor er afhængig af at kunne se alle anvendte blitze. Med lidt tweaking har denne løsning været brugbar for mig gennem lang tid. Jeg var begejstret for at høre om PocketWizard's TTL muligheder og de har derfor længe stået øverst på "gotta-get-listen". En anden ny feature var muligheden for HyperSync, som skulle udvide sync hastigheden fra de 1/200 til kameraets fulde lukkerhastighed (1/8000).

Jeg skal først og fremmest sige at dette ikke er en videnskabelig eller ynderligere planlagt test af sættet. Jeg har haft dem med på to fotosessions ude i det danske vinter vejr, med andre ord har jeg udsat dem for det værst tænkelige senarie, nemlig masser af kulde (-5 grader). Jeg har testet sættet på Canon EOS 5D Mark II sammen med Canon Speedlite 580EX II og Canon Speedlite 420EX. Netop Canon 5D Mark II er et af de kamera der har haft svært ved at samarbejde med PW. Jeg håber derfor på at der kommer nyt firmware der kan klare nogle af problemerne.

Det største problem jeg er støt på er irriterende nok den manglende mulighed for HyperSync. HSS (High Speed Sync) fungere upåklageligt op til 1/200 som det plejer.
Efter at have lavet alle de vejledende indstillinger i PocketWizard's Utility program kan jeg stadig ikke få PW til automatisk at slå HyperSync til. Køre jeg kameraet på M mode (manual), kan jeg sagtens få sync på helt op til 1/6400 uden lukkergardin skygger. Bruger jeg Aperture Priority mode (AV), vil lukkertiden ikke gå højere end de 1/200. Jeg har brugt lang tid på at læse på nettet, men uden at kunne finde en forklaring. Der er mange gode idéer der ude, og jeg har prøvet mange af dem uden held. De fleste idéer er til indstillingerne, bl.a. vdr. sync off-set som man kan indstille i PW Utility. Jeg vil fortsat kikke videre og høre lidt omkring - jeg skal nok skrive hvis jeg finder den rigtige indstilling der giver mig mulighed for at bruge AV mode med HyperSync!

Nedenfor kan du se et par billeder hvor jeg har anvendt en lukkertid over 1/200. Billederne er skudt i M mode, med en fast blænde på f/2.8. Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM er monteret. Jeg har haft en PW MiniTT1 på kameraet og en Canon Speedlite 580EX II monteret på en PW FlexTT5. Disse billeder er udvalgte og efterbehandlet.


Jeg er fint tilfreds med resultatet af mine billeder og efterbehandlingen består blot i lidt crop og farvekorrigering. Det skal dog siges der blandt de skudte billeder var mange der blev slettet på lokaliteten simpelthen fordi der var en eller anden teknisk forhindring. Igen skal det selvfølgelig nævnes at vejret langt fra var optimalt og delvis kan bære skylden. Men under alle omstændigheder leder dette mig videre til den næste problemstilling nemlig det inkonsekvense resultat PW sættet leverede. Når jeg montere mit PW sæt (default eller konfigureret i PW Utility) og tager det første billede får jeg et skræmmende og ubrugeligt billede. Resultatet er svingene og kan være overbelyst, underbelyst, farveskadet osv. Dette er dog ikke noget at fortvivle over, da dette ifg. PW skulle være et test/indstillings skud. Herefter skulle TTL funktionen og signalet være korrigeret mellem modtager og sender. Jeg skulle altså nu få pænt og automatisk belyste billeder. Dette er dog ikke tilfældet. Efter to dages test vil jeg gætte på min succes rate hedder 1 ud af 3 som er korrekt belyst. Igen spiller vejret sikkert ind og jeg ser frem til mere varme i luften så jeg kan teste sættet yderligere. I det at 1 ud af 3 billeder er rigtigt pænt belyst er der altså håb, at skyde 2 dårlige billeder mellem hvert brugbart er ikke holdbart og enormt frustrerende. Ikke kun TTL funktionen er upålidelig også HyperSync på M mode har sin egen vilje. Af de mange billeder jeg har taget med HyperSync har jeg oplevet lykkergardin skygger på ca. hver 10. billede. Nogle på billeder taget med 1/1600 andre på 1/3200 og igen på 1/6000. Der er ingen umiddelbart sammenhæng for hvornår dette finder sted. Igen et irritationsmoment.

Nedenfor kan du se et eksempel på lukkergardin skygger. Her er både første og andet gardin i vejen for blitzeksponeringen. Billedet er taget med en lukkertid på 1/1600.


Jeg vil vente med at give en endelig dom på PocketWizard's TT sæt til jeg har haft mulighed for at teste det yderligere under mere optimale vejrforhold.

Jeg har heller ikke testet sættet med studiebelysning, dette vil jeg gøre i den nærmeste fremtid og måske kommer der en anden del til denne lille test/erfarings -beretning. Under kontrolerede forhold ser TTL funktionen ud til at fungere udemærket, dette er dog vurderet udfra enkelte testskud taget på mit kontor. Her er et par snapshots hvor jeg har anvendt to Canon speedlites.


Hvis du har nogle gode idéer eller kommentarer til problematikkerne nævnt i indlæget høre jeg gerne fra dig!
Når alt dette er sagt skal det samtidig nævnes at PW har lavet et lækkert design og lagt op til nogle gode muligheder. PocketWizard kalder sine nye TT serie fremtidsikret, da de kan opdateres online. Der er altså stadige gode chancer for at de for styr på TTL og HyperSync til Canon EOS 5D Mark II. Det vil jeg se frem til.

Tak for kikket!

Ingen kommentarer: