torsdag den 18. februar 2010

Photoshop: S/H konvertering vha. Gradient Map


Der er mange måder at konvertere sine billeder til sort/hvid. For mange er det nok bare at skyde billederne i monocrome indstillingen på kameraet, eller tage alle farverne ud af et billede i Hue/Saturation eller Desaturate i Photoshop. Andre bruger Black & White funktionen i Photoshop, hvor du kan justere de enkelte farver ved grå-skala konvertering.
For lige at slå en ting fast så tænker jeg altid gråtonerne med i mine S/H konverteringer.
Jeg har selv brugt forskellige versioner og sammensætninger af ovenstående muligheder, men fandt for noget tid siden på at bruge et Gradient Map layer til det samme.

Kort fortalt.
Åben det billede du vil konvertere.
Vælg Layer -> New Adjustment Layer -> Gradient Map
Giv dit Layer et navn.
Ved "Gradient Used for Grayscale Mapping" trykker du pilen ned og vælger Black, White (dette er en standard graduering).
Nu er dit billede blevet S/H og du kan egentligt stoppe her. Men du kan også lave yderligere justeringer ved at klikke på gradueringen. i Gradient Map vinduet. Gør du dette kan du nu gøre det lyse lysere eller mørke mørkere ved at hive den hvid eller den sorte markør ind mod midten. Vil du justere de lyse gråtoner, trykker du på den hvide markør, så kommer der en lille grå markør frem som du kan trække i. Det samme gælder for den sorte. Leg lidt med det.

For mig er det en enkelt og effektiv at S/H (og grå) konvertere mine billeder. Nedenfor er endnu et par eksempler!

Ingen kommentarer: